Jeden lądował, drugi startował. O mały włos od zderzenia samolotów
Do sieci trafiło zapierające dech w piersiach nagranie, które ukazuje bardzo niebezpieczny moment na lotnisku w Mumbaju. Samolot lądował bowiem na pasie startowym tuż za innym odrzutowcem startującym z tego samego portu lotniczego. Cudem uniknęli tragedii.
O krok od tragedii na lotnisku w Indiach
W sobotę na lotnisku w Mumbaju w Indiach prawie doszło do kolizji. W zdarzeniu brały udział samoloty linii Air India i IndiGo. Jeden z nich lądował na pasie, z którego nie zdążył jeszcze wystartować ten drugi. Incydent został nagrany.
Na nagraniu widać, jak samolot Air India lecący z Bombaju do Trivandrum startował, gdy samolot IndiGo, który właśnie przyleciał z Indore, wylądował. Na pojedynczym pasie startowym lotniska odbywa się około 46 odlotów i przylotów na godzinę. W Indiach kontrolerzy ruchu lotniczego mogą wyrazić zgodę na maksymalnie dwa odloty i dwa przyloty w ciągu trzech minut, ale ten czas separacji można skrócić, jeśli widoczność jest wystarczająco dobra.
Krajowy organ nadzorujący lotnictwo – Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego – oświadczył, że bada incydent i zawiesił już kontrolera ruchu lotniczego, który pełnił służbę w momencie zdarzenia. „Prowadzimy dochodzenie i zwolniliśmy już ze służby osobę zaangażowaną w incydent” – powiedział rzecznik.
Obie linie lotnicze również prowadzą własne dochodzenia.
„AI657 z Bombaju do Trivandrum był w trakcie startu 8 czerwca. Samolot Air India został dopuszczony przez kontrolę ruchu lotniczego do wejścia na pas startowy, a następnie dopuszczony do startu. Kontynuował dobieg do startu zgodnie z ustalonymi procedurami. Władze wszczęły dochodzenie, aby dowiedzieć się więcej na temat zezwolenia wydanego liniom lotniczym” – powiedział rzecznik Air India.
Swoje zdanie wyraził również rzecznik IndiGo. „8 czerwca lot IndiGo nr 6E 6053 z Indore otrzymał od kontroli ruchu lotniczego zezwolenie na lądowanie na lotnisku w Bombaju. Dowódca statku powietrznego kontynuował podejście i lądowanie, postępując zgodnie z instrukcjami ATC” – wyjaśnił.